Navigacija

Uticaj akreditacije na međunarodnu trgovinu

OpšteObaveštenjaMeđunarodne aktivnosti

Međunarodna trgovina ima vitalan značaj za razvoj i ekonomski rast zemlje jer može da generiše radna mesta, smanji siromaštvo i poveća ekonomske mogućnosti. Nedavno, značajan rast međunarodne trgovine istakao je potrebu da se identifikuju faktori koji promovišu i olakšavaju komercijalne razmene između zemalja.

Jedan od najznačajnijih aspekata pri izvođenju transakcija preko granica je poverenje. Poverenje je osnova svakog efikasnog ekonomskog sistema. Ono olakšava transakcije između pojedinaca, kompanija i vlada; podstiče investicije i inovacije; omogućava formulisanje efektivnih politika; i generiše veći rast. U tom kontekstu, trgovinske transakcije zahtevaju pouzdane garante. Stoga je bezbednost preko granica u vezi sa integritetom rezultata ocenjivanja usaglašenosti jedan od najznačajnijih aspekata u konsolidovanju međunarodne trgovine.

U tom smislu, akreditacija je alat koji se koristi za osiguranje poverenja u međunarodne trgovinske transakcije. Akreditacija je deo infrastrukture kvaliteta i garantuje učesnicima u ekonomiji da su dobra i usluge kojima se trguje usaglašeni sa standardima utvrđenim u međunarodnim propisima. Odnosno, akreditacija je potvrda od nezavisne treće strane (akreditacionog tela) da je telo za ocenjivanje usaglašenosti (TOU) kompetentno da izvrši određeni zadatak ocenjivanja usaglašenosti. 

Akreditacija je doprinela smanjenju troškova i vremena ponovnog ocenjivanja kada proizvodi ulaze i izlaze iz različitih tržišta. Akreditacija osigurava da su standardi, specifikacije i metode ocenjivanja usaglašenosti isti, što omogućava da sertifikat o akreditaciji bude priznat širom sveta. Ovo smanjuje troškove ocenjivanja usaglašenosti i rizik od odbacivanja roba ili usluga od strane međunarodnih trgovinskih partnera. Na taj način, akreditacija otvara izvozna tržišta za domaće industrije, podstiče industrijski razvoj i promoviše transparentnost. 

Istraživanja su pokazala značaj standarda, akreditacije i njihove efekte na međunarodnu trgovinu. Na primer, studijom koju je sproveo Centar za ekonomiju i poslovno istraživanje, (Centre for Economics and Business Research (CEBR)) u Velikoj Britaniji, zaključeno je da su standardi doprineli 23% rasta bruto domaćeg proizvoda (BDP) Velike Britanije tokom poslednjeg veka. S druge strane, prema Institutu za ekonomska istraživanja Novog Zelanda (New Zealand Institute of Economic Research), akreditacija predstavlja izvoznu premiju od 4,5 milijarde novozelandskog dolara.

Na kraju, dugoročni cilj akreditacije i međunarodnih sporazuma je potpuno prihvatanje i priznavanje, od strane javnog i privatnog sektora, akreditovanih usluga ocenjivanja usaglašenosti među članovima sporazuma.

Ovo će omogućiti da cilj slobodne trgovine „kontrolisano, ispitano i sertifikovano jednom, prihvaćeno svuda“ postane stvarnost.

O ovome možete pogledati i OVDE


 

Slike

  • /uploads/attachment/vest/963/Picture1.jpg