Konferencija „Kako da Srbija poveća izvoz hrane?“
AktuelnostiKonferencija na temu „Kako da Srbija poveća izvoz hrane” održana je 06. novembra 2012. godine u Sava centru u Beogradu kao deo Švajcarskog programa trgovinske saradnje (TCP 2009-2012). Konferencija je organizovana od strane državnog sekretarijata za ekonomske poslove pri Ministarstvu za ekonomske poslove Švajcarske (SECO), švajcarske kancelarije za saradnju u Republici Srbiji (IDEAS), švajcarskog instituta za intelektualnu svojinu (IPI), REDD-a i konsultantske kompanije SEEDEV.
Konferenciju je otvorio Rasim Ljajić, ministar za spoljnu i unutrašnju trgovinu i telekomunikacije, dok je uvodni govor održala Isabel Perich, direktorka švajcarske kancelarije za saradnju u Srbiji (SDC), predstavljajući cilj i sadržaj konferencije. O mogućnostima Vojvodine da poveća izvoz poljoprivrednih proizvoda govorio je Goran Ješić, potpredsednik Vlade Vojvodine i sekretar za poljoprivredu u Vladi AP Vojvodine, dok je o Švajcarskom trgovinskom program saradnje (TCP), fazi III, njenim efektima i izazovima govorila Irenka Krone, program menadžerka u državnom sekretarijatu za ekonomske poslove pri SECO-u.
Nakon uvodnih reči i pozdravnih govora održana su sledeća predavanja:
- Izvoz hrane iz Srbije – šansa za razvoj – Goran Živkov, SEEDEV;
- Kako pristup STO pomaže članicama da povećaju izvoz – Nicolas Imboden, direktor IDEAS centra;
- Uloga prava intelektualne svojine u međunarodnoj trgovini – Olga Allemann, koordinatorka projekta u švajcarskom institutu za intelektualnu svojinu (IPI);
- Koristi zaštite oznake geografskog porekla u izvozu, primer sira Tet d’Moan – Oliver Isler, predsednik međustrukovnog udruženja proizvođača sira;
- Kako dobrovoljni standardi utiču na veći izvoz? – Dominique Barjolle.
Goran Živkov je naglasio da trenutni izvoz poljoprivrednih proizvoda Srbije iznosi 1,7 miliona evra i da je preko potrebno sprovesti sledećih pet strateških aktivnosti kako bi se povećao izvoz poljoprivrednih proizvoda iz Srbije:
1. postati član STO i osigurati izvozne dozvole za EU – što će doprineti boljem iskorišćenju izvoznih mogućnosti, a samim tim dovešće i do povećanja izvoza;
2. uvoditi standarde i garantovati kvalitet – neophodno je uvesti osnovne standarde za bezbednost hrane i registaciju objekata kako bi se omogućio nesmetan izvoz. Pored osnovnih potrebno je uvesti i dobrovoljne standarde koji postaju sve značajniji. Takođe, bitne su i oznake geografskog porekla koje predstavljaju potencijal za izvoz robe više vrednosti;
3. povećati konkurentnost – kroz orijentisanost ka kvalitetu proizvoda i aktivnosti pospešivanja konkurentnosti kao što su: investicije u novu tehnologiju, inovacije i ulaganja u znanje;
4. unaprediti tržišni lanac i objediniti ponudu;
5. poznavati izvozno tržište i promovisati proizvode iz Srbije.