Информације за сертификациона тела за сертификацију производа

30.08.2017. године

Обавештење за сертификациона тела за сертификацију производа која сертификују опрему и заштитне системе намењене за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама

Новим Правилником о опреми и заштитним системима намењеним за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама („Службени гласник РСˮ, број 10/17 - у даљем тексту: ATEX правилник), на основу Закона о техничким захтевима за производе и оцењивању усаглашености („Службени гласник РС”, број 36/09), у правни систем Републике Србије преузета је Директива 2014/34/ЕУ Европског парламента и Савета од 26. фебруара 2014. године о усаглашавању законодавстава држава чланица у вези са опремом и заштитним системима намењеним за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама. ATEX правилником прописују се захтеви за производе намењене за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама, као и поступци оцењивања усаглашености које обезбеђује произвођач, односно увозник, пре стављања производа на тржиште и/или у употребу у Републици Србији. Такође је Oбјављен нови Списак српских стандарда из области опреме и заштитних система намењених за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама у „Службеном гласнику РС”, број 72/17 од 26. јула 2017. године

Полазећи од наведеног, после 31 августа 2017. године Акредитационо тело Србије неће примати нове пријаве за акредитацију за послове оцењивања усаглашености из Правилника о опреми и заштитним системима намењеним за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама („Службени гласник РСˮ, број 1/13).

Пријаве за акредитацију за послове оцењивања усаглашености из Правилника о опреми и заштитним системима намењеним за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама („Службени гласник РСˮ, број 10/17) од 31 авугста 2017. године, се могу поднети у поступцима почетног, надзорног, поновног или оцењивања у сврху проширења обима акредитације.

Акредитационо тело Србије ће 01.11.2017. године свим телима за оцењивање усаглашености која су акредитована за послове оцењивања усаглашености из Правилника о опреми и заштитним системима намењеним за употребу у потенцијално експлозивним атмосферама („Службени гласник РСˮ, број 1/13) смањити обим акредитације за активности оцењивања усаглашености из правилника који престајe да важи, односно укинути акредитацију ако су акредитована за оцењивање усаглашености само по наведеном правилнику.

19.04.2017. године

Обавештење о измењеним правилима АТС-а

Током месеца фебруара 2017. године Акредитационо тело Србије (АТС) је изменило два документа: Правила за коришћење симбола акредитације, позивање на акредитацију и позивање на статус АТС-а као потписника EA MLA , ILAC MRA и IAF MLA, АТС-ПА04 (техничка корекција на сајту АТС-а објављена 19. априла 2017. године) и Правила прекограничне акредитације, АТС-ПА05, како би их ускладило са изменама међународних докумената:

- АТС-ПА04, Правила за коришћење симбола акредитације, позивање на акредитацију и позивање на статус АТС-а као потписника EA MLA, ILAC MRA и IAF MLA споразума су у потпуности усаглашена са захтевима ILAC-R7:05/2015, Rules for the Use of the ILAC MRA Mark, IAF ML 2:2016, General principles on the use of the IAF MLA mark и EA-1/19 A:2015, Rules for Use of the EA Logo, као и резолуцијама IAF-а (IAF Resolution 2015-14, Agenda Item 10 и IAF Resolution 2016-17, Agenda Item 9).

Једна од важнијх измена односи се на примену резолуција Генералне скупштине IAF-а (IAF Resolution 2015-14, Agenda Item 10 и IAF Resolution 2016-17, Agenda Item 9) којим се акредитована сертификациона тела која сертификују системе менаџмента обавезују да користе симбол акредитације на исправама о усаглашености за области за које су акредитовани у складу са издатим Обимом акредитације.

Сматраће се да су документа сертификације за системе менаџмента издата под акредитацијом односно да су акредитована уколико се на њима налази симбол акредитације и/или комбиновани знак (ако је примењиво) или је наведено текстуално позивање на акредитацију:

  1. сертификациона тела која сертификују системе менаџмента морају да предузму потребне радње да документи о сертификацији издати под акредитацијом АТС-а приликом доношења одлуке о ресертификацији садрже симбол акредитације и/или комбиновани знак (ако је примењиво) и/или позивање на акредитацију, а најкасније до 6. новембра 2019. године;
  2. сертификациона тела која сертификују системе менаџмента дужна су да након добијања одлуке о почетној акредитацији, у року од годину дана од доношења исте, замене претходно издата важећа документа сертификације новим (са почетком важења од дана акредитације) тако да садрже симбол акредитације и/или комбиновани знак (ако је примењиво) и/или позивање на акредитацију.

Напомена: Уколико постоји изузеће од претходног става, односно уколико клијент сертификационог тела које сертификује системе менаџмента жели да му се издају документа о сертификацији без издатог симбола акредитације, он мора оправдати изузеће сертификационом телу, односно АТС-у преко сертификационог тела, и уколико се постигне сагласност од стране оба тела предметна сертификација ће се сматрати да је под акредитацијом.

Тачком 2.2. документа EA Rules for Use of the EA Logo EA-1/19 A:2015 предвиђено је да телима за оцењивање усаглашености, акредитованим од стране чланица ЕА, није дозвољено да користе лого ЕА. Уколико на својим сајтовима користите лого ЕА, неопходно је да исти уклоните са својих веб страница уколико сте га поставили и доказ/информацију о томе проследите АТС-у на следећу адресу: office@ats.rs

Такође, уколико желите да промовишете међународни статус АТС-а као потписника MLA/MRA споразума и пуноправног члана међународних организација за акредитацију (EA, ILAC, IAF), можете то учинити тако што ћете поставити линк на нпр. лого АТС-а који ће водити на страницу на интернет порталу АТС-а на којој се налази текст о статусу АТС-а и међународном признању (http://www.ats.rs/sr/strane/medjunarodne-organizacije-i-sporazumi) – О нама/Међународне организације и споразуми, а узимајући у обзир тачку 3.2.1 Правила за коришћење знака (логотипа) Акредитационог тела Србије АТС-ПА07 којом се дефинише да се „знак АТС-а може, по захтеву, одобрити за употребу и у друге сврхе, у рекламама, чланцима, публикацијама, на сајмовима, изложбама, конференцијима/семинарима и сајтовима других организација.”

- АТС-ПА05, Правила прекограничне акредитације којим се дефинише политика АТС-а која се примењује у поступку акредитације тела за оцењивање усаглашености са седиштем изван територије Републике Србије и тела из Републике Србије, којa имају локације и/или кључне активности на којима обављају послове оцењивања усаглашености у иностранству, као и политика сарадње са другим акредитационим телима у случајевима прекограничне акредитације; ова Правила су у потпуности усаглашена са захтевима EA- 2/13 М:2012, ILAC-G21:09/2012 и Уредбом  (ЕЗ) бр. 765/2008, а додатно су ажурирана са објашњењима дефиниција у вези прекограничне акредитације датим у документу EA- 2/13 S1.

10.04.2017. године

Обавештење у вези акредитације тела за оцењивања усаглашености лифтова

У „Службеном гласнику РС”, број 15/17 од 2. марта 2017. године објављени су Правилник о безбедности лифтова и Правилник о прегледима лифтова у употреби. Ови правилници ступају на снагу 10. марта 2017. године.

Ступањем на снагу наведених правилника престаје да важи Правилник о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 101/10).

Доносилац прописа је прописао да да инсталатер лифта, произвођач безбедносне компоненте или његов заступник у Републици Србији може најкасније до 1. јануара 2018. године да стави на тржиште лифтове и безбедносне компоненте на које се примењује Правилник о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 15/17), који су пројектовани и израђени и чија је усаглашеност оцењена у складу са захтевима Правилника о безбедности лифтова („Службени гласник РС“, бр. 101/10). У вези са тим, на адреси http://www.tehnis.privreda.gov.rs, објављено је обавештење да тела за оцењивање усаглашености која су именована за обављање послова оцењивања усаглашености у складу са Правилником о безбедности лифтова („Службени гласник РС“, број 101/10), обављаће послове за које су именована, али у складу са новим правилником, од дана почетка његове примене до окончања поступка именовања у складу са новим правилником, а да захтев за именовање може да се поднесе најкасније до 10. јуна 2017. године. Исправе о усаглашености које су именована тела издала, односно које издају до почетка примене новог правилника, у поступцима оцењивања усаглашености у складу са Правилником о безбедности лифтова („Службени гласник РС“, број 101/10), важе и у складу са новим правилником, тј. најкасније до истека рока на који су издате.

Полазећи од наведеног, акредитована тела за оцењивање усаглашености према Правилнику о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 101/10), због прелазног периода и због чињенице да су послови оцењивања усаглашености лифтова за које је потребна акредитација ради именовања, сада прописани у два правилника: Правилнику о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 15/17) и Правилнику о прегледима лифтова у употреби („Службени гласник РС”, број 15/17), могу да затраже од Акредитационог тела Србије проширење свог обима акредитације.

Акредитационо тело Србије од 15. априла 2017. године неће примати нове пријаве за акредитацију за послове оцењивања усаглашености из Правилника о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 101/10). Акредитована тела за за послове оцењивања усаглашености из Правилника о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 101/10), ће моћи да одржавају своје акредитације до 10. јуна 2017. године.

Пријаве за проширење обима акредитације, за послове оцењивања усаглашености из Правилника о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 15/17) и Правилника о прегледима лифтова у употреби („Службени гласник РС”, број 15/17), акредитована тела за оцењивање усаглашености могу поднети Акредитационом телу Србије од 15. априла 2017. године.

Акредитационо тело Србије ће добијене пријаве решавати у поступку надзорног, поновног или оцењивања у сврху проширења обима акредитације кроз самосталан поступак, у зависности од тога шта је применљиво, а према потребама подносиоца пријаве.

Акредитационо тело Србије ће 10. јуна 2017. године свим телима за оцењивање усаглашености која су акредитована за послове оцењивања усаглашености из Правилника о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 101/10) смањити обим акредитације за послове оцењивања усаглашености из правилника који је престао да важи, односно укинути акредитацију ако су акредитована за оцењивање усаглашености само по наведеном правилнику.

Пријаве за почетну акредитацију, за послове оцењивања усаглашености из Правилника о безбедности лифтова („Службени гласник РС”, број 15/17) и Правилника о прегледима лифтова у употреби („Службени гласник РС”, број 15/17), тела за оцењивање усаглашености могу поднети Акредитационом телу Србије од 15. априла 2017. године.

26. јануар 2017. године

Обавештење у вези акредитације и оцењивања усаглашености према Правилнику о електромагнетској компатибилности и Правилнику о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона

У циљу усклађивања са Директивом 2014/30/ЕУ, која је у Европској унији почела да се примењује 20. априла 2016. године, министар привреде је донео нови Правилник о електромагнетској компатибилности, који је објављен у „Службеном гласнику РС”, број 25/16. Овај правилник је ступио на снагу 17. марта 2016. године, а почиње да се примењује од 1. јула 2017. године.

У циљу усклађивања са Директивом 2014/35/ЕУ, која је у Европској унији почела да се примењује 20. априла 2016. године, министар привреде је донео нови Правилник о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона, који је објављен у „Службеном гласнику РС”, број 25/16. Овај правилник је ступио на снагу 17. марта 2016. године, а почиње да се примењује од 1. јула 2017. године.

Полазећи од наведеног, после 31.јануара 2017. године Акредитационо тело Србије неће примати нове пријаве за акредитацију за послове оцењивања усаглашености из Правилника о електромагнетској компатибилности („Сл. гласник РС“ бр. 13/10) и Правилника о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона („Сл. гласник РС“ бр. 13/10).

Акредитована тела за за послове оцењивања усаглашености из Правилника о електромагнетској компатибилности („Сл. гласник РС“ бр. 13/10) и Правилника о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона („Сл. гласник РС“ бр. 13/10), ће моћи да одржавају своје акредитације до 1. јула 2017. године.

Акредитационо тело Србије обавештава све заинтересоване стране да ће за послове оцењивања усаглашености из Правилника о електромагнетској компатибилности („Сл. гласник РС“ бр. 25/16) и Правилника о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона („Сл. гласник РС“ бр. 25/16) од 01. фебруара 2017. године акредитовати сертификациона тела за сертификацију производа према стандарду SRPS EN ISO/IEC 17065:2016, у складу са мишљењем Министарства привреде Републике Србије (број 021-03-187/2016-07 од 10. новембра 2016. године) достављеном Акредитационом телу Србије.

Пријаве за акредитацију за послове оцењивања усаглашености из Правилника о електромагнетској компатибилности („Сл. гласник РС“ бр. 25/16) и Правилника о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона („Сл. гласник РС“ бр. 25/16) од 01.02.2017. године, се могу поднети у поступцима почетног, надзорног, поновног или оцењивања у сврху проширења обима акредитације.

Акредитационо тело Србије ће 1. јула 2017. године свим телима за оцењивање усаглашености која су акредитована за послове оцењивања усаглашености из Правилника о електромагнетској компатибилности („Сл. гласник РС“ бр. 13/10) и Правилника о електричној опреми намењеној за употребу у оквиру одређених граница напона („Сл. гласник РС“ бр. 13/10) смањити обим акредитације за активности оцењивања усаглашености из правилника који престају да важе, односно укинути акредитацију ако су акредитована за оцењивање усаглашености само по наведеним правилницима.

6. октобар 2016. године

SRPS EN ISO/IEC 17065:2016 Оцењивање усаглашености - Захтеви за тела која сертификују производе, процесе и услуге

Обавештавамо све заинтересоване стране да је Институт за стандардизацију Србије објавио стандард SRPS EN ISO/IEC 17065:2016 (идентичан са европским стандардом EN ISO/IEC 17065:2012), којим се замењује стандард SPRS ISO/IEC 17065:2013. Измене у односу на прво издање стандарда су настале услед потребе за кориговањем превода појединих делова текста, као и да би набрајања у тексту била задржана по абецедном реду.

У складу са изменама, неопходно је да сва сертификациона тела за сертификацију производа анализирају измене и изврше потребна прилагођавања свог система менаџмента (уколико је дошло до разлика у тумачењу захтева или референцирању на одређену тачку стандарда). Акредитационо тело Србије (АТС) ће верификацију измена, односно прилагођавања извршити током редовних надзорних оцењивања, односно током почетних оцењивања и оцењивања у сврху обнављања акредитације.

После 1. октобра 2016. године АТС неће прихватати пријаве за акредитацију сертификационих тела за сертификацију производа према стандарду SRPS ISO/IEC 17065:2013.

До 1. октобра 2017. године сва акредитована сертификациона тела за сертификацију производа морају бити усаглашена са стандардом SRPS EN ISO/IEC 17065:2016.

31. август 2015. године

Информација у вези са акредитацијом тела за оцењивање усаглашености, за потребе именовања за спровођење поступака оцењивања усаглашености из Правилника о буци коју емитује опрема која се употребљава на отвореном простору („Службени гласник РС”, број 1/13)

Од 1. јула 2015. године почела је примена Правилника о буци коју емитује опрема која се употребљава на отвореном простору („Службени гласник РС”, број 1/13) (у даљем тексту: Правилник), о чему је објављено саопштење на www.tehnis.privreda.gov.rs.

У саопштењу је наведено да до именовања тела за спровођење поступака оцењивања усаглашености из члана 11. Правилника, тела за оцењивање усаглашености, акредитована за испитивање емисије буке у складу са стандардом SRPS EN ISO 3744:2008, могу домаћим произвођачима или, када је примењиво, заступницима иностраних произвођача издавати исправе о усаглашености у складу са Прилогом 6, 7 или 8 Правилника, под условима наведеним у саопштењу.

Акредитационо тело Србије обавештава сва заинтересована тела за оцењивање усаглашености (ТОУ), да ће од 1. октобра 2015. године примати пријаве за акредитацију ТОУ за послове оцењивања усаглашености, према члану 11 Правилника, из Прилога 6, 7 или 8 Правилника.

За наведене послове оцењивања усаглашености се могу акредитовати ТОУ према стандардима SRPS ISO/IEC 17020, SRPS ISO/IEC 17065 или SRPS ISO/IEC 17021, у зависности од врсте активности које је потребно да се спроведу у поступцима оцењивања усаглашености, према наведеним прилозима Правилника.
Акредитације се могу добити у поступцима почетног, поновног или оцењивања по пријави за проширење већ додељеног обима акредитације, а добијени акти о акредитацији ће служити као докази о оспособљености за спровођење оцењивања усаглашености према Правилнику, у поступку именовања ТОУ.

Додатно, у складу са политиком Европске организације за акредитацију (ЕА), исказаном у документу EA-2/17 INF: 2014, који се односи на акредитацију ТОУ за потребе нотификовања, а у договору са Министарством привреде (акт Министарства привреде број 110-00-165/2015-07 од 22.07.2015. године), утврђено је да ће се за потребе именовања, као доказ компетентности и оспособљености ТОУ за спровођење поступака оцењивања усаглашености из Прилога 6 и 7 Правилника, осим напред наведених, прихватати и акта о акредитацији у складу са стандардом SRPS ISO/IЕС 17025 за лабораторије за испитивање емисије буке према стандарду SRPS ISO 3744 уколико су у поступку акредитације извршена додатна оцењивања ради потврђивања испуњености захтева из Прилога 9 Правилника.

С тим у вези, Акредитационо тело Србије даје могућност да акредитоване лабораторије за испитивање емисије буке према стандарду SRPS ISO 3744, од 1. октобра 2015. године (a по потреби и раније, уколико им је редовно надзорно оцењивање планирано пре 1. октобра 2015. године) поднесу пријаву за проширење обима акредитације за потребе именовања за оцењивање усаглашености према члану 11 Правилника по поступцима оцењивања усаглашености из Прилога 6 или 7 Правилника. Оцењивање по поднетој пријави ће се обавити током редовног надзорног оцењивања или у одвојеном поступку по пријави за проширење обима акредитације за потребе именовања. Оцењивање лабораторија ће обухватити оцењивање њихове техничке компетентности, односно оцењивање способности и процедура, да на основу провера и оцена прописаних Правилником, добијених – измерених резултата испитивања буке, донесу одлуку да ли су испуњени захтеви из Правилника. У том циљу, лабораторије треба да, поред свих захтева стандарда SRPS ISO/IЕС 17025, додатно испуне и захтеве из тачака 4.1, 7.5 и 7.6 стандарда SRPS ISO/IEC 17065 што ће бити проверено током додатног оцењивања по пријави за проширење обима акредитације за потребе именовања. Акредитованим лабораторијама за испитивање, којима у наведеном поступку буде проширен обим акредитације, биће издат нови – проширени Обим акредитације, који ће поред уобичајених информација и података, садржати јасне наводе да је лабораторија, за оцењивање усаглашености у складу са Правилником, додатно оцењена и према релевантним захтевима стандарда SRPS ISO/IEC 17065.

Образац Пријаве за проширење обима акредитације лабораторија за испитивање за потребе именовања, се налази на ДОДАТАК Д.1.1А, ПРИЈАВЕ ЗА АКРЕДИТАЦИЈУ (за лабораторије за испитивање – SRPS ISO/IEC 17025), САМО ЗА ПРОШИРЕЊЕ ОБИМА АКРЕДИТАЦИЈЕ ЗА ПОТРЕБЕ ИМЕНОВАЊА. Попуњен и потписан образац Пријаве са траженим прилозима се доставља на адресу АТС-а.

12. децембар 2013. године

SRPS ISO/IEC 17065:2013 Оцењивање усаглашености - Захтеви за тела која сертификују производе, процесе и услуге

У вези са информацијом објављеном 18. априла 2013. године у вези са прелазним периодима за ново издање стандарда SRPS ISO/IEC 17065:2013 Оцењивање усаглашености - Захтеви за тела која сертификују производе, процесе и услуге, АТС вас обавештава o следећем:

- након 15.12.2013. године АТС неће примати нове пријаве према стандарду SRPS EN 45011:2004;

- АТС ће започети са оцењивањем према стандарду SRPS ISO/IEC 17065:2013 Оцењивање усаглашености - Захтеви за тела која сертификују производе, процесе и услуге од 01.03.2014. године;

- Оцењивање акредитованих сертификационих тела за сертификацију производа, у смислу преласка/прилагођавања/усаглашавања новом издању стандарда, спровешће се током редовних надзорних оцењивања или поновних оцењивања,  а најкасније до 15.03.2015. године. С тим у вези, АТС ће усагласити активности оцењивања са сваким акредитованим сертификационим телом понаособ;

- Пре сваког оцењивања у сврху преласка/прилагођавања/усаглашавања новом издању стандарда АТС ће тражити од сертификационих тела да доставе „gap“ анализу/план имплементације како би сертификационо тело приказало како је имплементирало нове захтеве стандарда из 2013. године и упоредну листу између захтева стандарда SRPS ISO/IEC 17065:2013 и документованог система менаџмента сертификационог тела. Ова документа ће користити тимови АТС-а за оцењивање у поступцима оцењивања;

- После 15.09.2015. године престају да важе све додељене акредитације према стандарду SRPS EN 45011:2004. Акредитованим сертификационим телима за сертификацију производа, која до тог периода не успеју да се прилагоде новом издању стандарда, акредитација ће бити укинута.

7. август 2013. године

Обавештење телима за оцењивање усаглашености у вези Правилника о квалитету цемента

Акредитационо тело Србије (АТС) обавештава сва акредитована тела за оцењивање усаглашености да, сходно објављеном Правилнику о квалитету цемента (објављен у Службеном гласнику РС број 34 из 2013. године), од дана ступања на снагу овог Правилника (20. aприл 2013. године) престаје да важи Наредба о обавезном атестирању цемента ("Службени лист СФРЈ", бр. 34/85 и 67/86).

Правилником је прописано да цемент, који је пројектован и произведен и чија усаглашеност је оцењена у складу са захтевима из повученог прописа, може, најкасније шест месеци од дана ступања на снагу Правилника, да се стави или испоручи на тржиште.

Узимајући у обзир наведено, АТС ће, почев од 20. октобра 2013. године, донети одлуке о смањењу обима акредитације, односно о укидању акредитације, оним телима за оцењивање усаглашености која у обимима акредитације и даље буду имала Наредбу о обавезном атестирању цемента која је престала да важи.

За сва тела за оцењивање усаглашености, која изразе намеру да буду акредитована за поступке оцењивања усаглашености сходно Правилнику о квалитету цемента, утврђивање компетентности ће бити обављено кроз оцењивање на лицу места у поступцима почетног и поновног оцењивања, односно оцењивања у сврху проширења обима акредитације.

30. јул 2013. године

Мишљење Министарства финансија и привреде о примени Правилника о личној заштитној опреми

Обавештавамо наша акредитована тела за оцењивање усаглашености да је Министарство финансија и привреде, МФП (садашње Министарство привреде) објавило мишљење о примени Правилника о личној заштитној опреми - рад тела за оцењивање усаглашености у периоду након 1. јула 2013. године.

За више више информација посетите: http://www.tehnis.mfp.gov.rs

18. јул 2013. године

У првој половини 2013. године Акредитационо тело Србије (АТС) је изменило низ докумената и усвојило нова документа система менаџмента, јер је исто било условљено потписаним међународним споразумима (EA MLA, ILAC MRA и IAF MLA) и обавезама, које проистичу из тога, променом EA, ILAC и IAF докумената, као и жељом АТС-а да унапреди успостављени систем менаџмента и повећа ефикасност свог рада.

С тим у вези, промењена су следећа правила:

- АТС-ПА04, Правила за коришћење симбола акредитације, позивање на акредитацију и позивање на статус АТС-а као потписника EA MLA, ILAC MRA и IAF MLA споразума да би се прописали политика, услови и правила коришћења симбола акредитације и позивања на акредитацију, као и услови и начин коришћења знакова међународних организација за акредитацију и позивање на статус АТС-а као потписника споразума о међусобном признавању еквивалентности система акредитације; ова Правила су у потпуности усаглашена са захтевима ЕА-3/01 M: 2012,  ILAC-R7:09/2009 и IAF ML 2:2011;

- АТС-ПА05, Правила прекограничне акредитације којим се дефинише политика АТС-а која се примењује у поступку акредитације тела за оцењивање усаглашености са седиштем изван територије Републике Србије и тела из Републике Србије, којa имају локације и/или кључне активности на којима обављају послове оцењивања усаглашености у иностранству, као и политика сарадње са другим акредитационим телима у случајевима прекограничне акредитације; ова Правила су у потпуности усаглашена са захтевима EA- 2/13 М:2012, ILAC-G21:09/2012 и Уредбом  (ЕЗ) бр. 765/2008;

- АТС-ПА03, Правила за остваривање прихватљиве следивости мерења ради усаглашавања са ILAC-P10, ILAC Policy on Traceability of Measurement Results, као и

- АТС-ПА01, Правила акредитације као Правила, која у потпуности дефинишу поступак акредитације, захтеве које мора да испуни тело за оцењивање усаглашености, као и права и обавезе учесника у поступку добијања и одржавања акредитације. Поред усаглашавања са измењеним документима система менаџмента, а у циљу повећања ефикасности рада АТС-а и не одступајући од захтева стандарда SRPS ISO/IEC 17011, измењени су периоди реализације редовних надзорних оцењивања и то: „Прво редовно надзорно оцењивање се спроводи у интервалу од 6 до 9 месеци, друго редовно надзорно оцењивање у интервалу од 18-21 месеци, а треће редовно надзорно оцењивање у интервалу од 30-33 месеца од додељивања акредитације.“ У складу са напред наведеним, промењен је и термин реализације поновног оцењивања који се, према измењеним Правилима, по правилу, спроводи 6 месеци пре истека важења акредитације. У складу са напред наведеним, планови реализације надзорних оцењивања и поновног оцењивања биће измењени и о томе ће акредитована тела за оцењивање усаглашености бити на време обавештена. У складу са обавезама, које проистичу из потписаних споразума, измењени су и захтеви у вези обавеза тела за оцењивање усаглашености, као и АТС-а.

Израђена су и Правила за коришћење знака (логотипа) АТС-а, АТС-ПА07 да би се прописали политика, услови и правила за начин коришћења знака (логотипа) АТС-а и знакова међународних организација за акредитацију и позивање на статус АТС-а као потписника споразума о међусобном признавању еквивалентности система акредитације.

У циљу унапређења рада тимова за оцењивање АТС-а и уједначавања ставова оцењивача у поступцима оцењивања, АТС је почео са прикупљањем информација у вези реализованог оцењивања путем посебног обрасца Оцена спроведеног оцењивања (АТС-ПР09-О02) који је доступан на интернет страници АТС-а.

У претходном периоду АТС је изменио и АТС-УП15, Смернице за исказивање обима акредитације сертификационих тела за сертификацију производа дефинишући начин исказивања обима према важећим Правилницима и то: Правилнику о електричној опреми за употребу у оквиру одређених граница напона („Сл.гласник РС“ бр.13/2010) и Правилнику о електромагнетској компатибилности („Сл.гласник РС“ бр.13/2010) као последицу рада Радне групе, формиране у оквиру АТС-а, а коју су сачињавале све заинтересоване стране.

У поступку је израда и АТС-УП26, Смернице за оцењивање сертификационих тела у области органске производње која ће бити усаглашена са националном регулативом Републике Србије, као и ЕА-3/12 М:2013, EA Policy for the Accreditation of Organic Production Certification. Израда Смерница је задатак Радне групе, формиране у оквиру АТС-а, а коју сачињавају све заинтересоване стране.

Такође, дефинисане су и активности везане за прелазни период за ново издање ISO/IEC 17065:2013.

Сва документа ступају на снагу даном усвајања.

9. април 2013. године

Обавештење телима за оцењивање усаглашености у вези Правилника о личној заштитној опреми

Акредитационо тело Србије обавештава сва акредитована тела за оцењивање усаглашености да, сходно објављеном Правилнику о личној заштитној опреми (објављен у Службеном гласнику РС број 100 из 2011. године), од дана почeтка примене овог Правилника (1. јула 2013. године) престају да важе одређени прописи из области коју регулише овај Правилник. Правилником је прописано да исправа о усаглашености, издата на основу повученог прописа, важи до истека рока важности исправе у складу са тим прописом, а најкасније до 1. јула 2013. године.

Узимајући у обзир наведено, Акредитационо тело Србије ће, почев од 1. јула 2013. године, донети одлуке о смањењу обима акредитације, односно о укидању акредитације оним телима за оцењивање усаглашености која у обимима акредитације и даље буду имала прописе који су престали да важе.

За сва тела за оцењивање усаглашености, која изразе намеру да буду акредитована за поступке оцењивања усаглашености сходно Правилнику о личној заштитној опреми, утврђивање компетентности ће бити обављено кроз оцењивање на лицу места у поступцима почетног и поновног оцењивања, односно оцењивања у сврху проширења обима акредитације.

Акредитационо тело Србије ће, у зависности од поступка оцењивања усаглашености које тело за оцењивање усаглашности спроводи, акредитовати тела за оцењивање усаглашености по захтевима следећих стандарда за акредитацију:

  • за поступак оцењивања усаглашености прописан чланом 11 Правилника (преглед типа ЛЗО) - према стандарду SRPS EN 45011 или SRPS ISO/IEC 17020;
  • за поступак оцењивања усаглашености прописан чланом 12 Правилника (усаглашеност са типом ЛЗО на основу интерне контроле производње и надгледаног испитивања производа у насумичним интервалима) - према стандарду SRPS EN 45011 или SRPS ISO/IEC 17020;
  • за поступак оцењивања усаглашености прописан чланом 13 Правилника (усаглашеност са типом ЛЗО на основу гаранције квалитета процеса производње-обезбеђење квалитета производње) - према стандарду SRPS ISO/IEC 17021.

Тела за оцењивање усаглашености, која желе да се акредитују према стандарду SRPS ISO/IEC 17020, треба да задовоље критеријуме за контролно тело „тип А“ да би била и именована у складу са Правилником.

Такође, могу се акредитовати и лабораторије, у складу са захтевима стандарда SRPS ISO/IEC 17025, за испитивања личне заштитне опреме за потребе заинтересованих страна уз напомену да само именована тела за оцењивање усаглашености могу издавати исправе о усаглашености из чланова 11-13 Правилника.

Списак повучених прописа сходно члану 24 Правилника о личној заштитној опреми:

  1. Наредба о обавезном атестирању шлемова за заштиту у индустрији („Службени лист СФРЈ“ бр. 4/82 и 43/82);
  2. Наредба о обавезном атестирању шлемова за ватрогасце („Службени лист СФРЈ“ бр. 67/86);
  3. Наредба о обавезном атестирању апарата за заштиту органа за дисање („Службени лист СФРЈ“ бр. 49/87);
  4. Правилник о обавезном атестирању пењалица за дрвене стубове за водове  и о условима које морају испуњавати организације удруженог рада овлашћене за атестирање тих производа („Службени лист СФРЈ“ бр. 67/89);
  5. Правилник о обавезном атестирању заштитних опасача и о условима које морају испуњавати организације удруженог рада овлашћене за атестирање тих производа („Службени лист СФРЈ“ бр. 67/89);
  6. Правилник о техничким и другим захтевима за шлемове за ватрогасце („Службени гласник РС“ бр. 74/09);
  7. Правилник о техничким и другим захтевима за  лична заштитна средства („Службени гласник РС“ бр. 56/09), осим одредбе члана 2., тачка 10) тог правилника која се односи на кациге и везире за возаче моторних возила на два или три точка.

8. април 2013. године

SRPS ISO/IEC 17065:2012 Оцењивање усаглашености - Захтеви за тела која сертификују производе, процесе и услуге
 
Ново издање међународног стандарда ISO/IEC 17065:2012 - Conformity assessment - Requirements for bodies certifying products, processes and services објављено је 15. септембра 2012. године.
 
У складу са тим, Међународни форум за акредитацију (IAF) је донео одлуку да прелазни период за примену новог издања стандарда ISO/IEC 17065, ISO/IEC 17065:2012, буде 3 године од датума издања стандарда, што значи да сва тела за оцењивање усаглашености, која су акредитована према ISO/IEC Guide 65, односно EN 45011, треба да до 15.09.2015. године усагласе свој рад према стандарду ISO/IEC 17065:2012. 
 
У поређењу са стандардом ISO/IEC Guide 65:1996, односно EN 45011, учињене су следеће значајне измене:
  • реструктуирање стандарда засновано на заједничкој структури прихваћеној од стране ISO/CASCO-а;
  • модификације засноване на стандардима ISO/PAS 17001, ISO/PAS 17002, ISO/PAS 17003, ISO/PAS 17004 и ISO/PAS 17005;
  • увођење функционалног приступа из ISO/IEC 17000 у захтеве за процес у тачку 7;
  • информације о примени стандарда за процесе и услуге у Прилог Б,
  • ревизија термина и дефиниција, тачка 3;
  • побољшавање захтева за непристрасност (механизам);
  • консолидација захтева за систем менаџмента, тачка 8;
  • укључивање принципа за сертификациона тела за производе и њихове активности у Прилог А;
  • побољшавање узимањем у обзир документ IAF GD 5;
  • укључивање позивања на шеме сертификације за које се даље информације дају у стандарду ISO/IEC 17067.
Институт за стандардизацију Србије је 20. марта 2013. године објавио стандард SRPS ISO/IEC 17065:2013 Оцењивање усаглашености - Захтеви за тела која сертификују производе, процесе и услуге. Овим стандардом повлачи се и замењује SRPS ISO/IEC UPUTSTVO 65:1999 (SRPS EN 45011:2004).
 
AТС је планирао и предузима све активности (измене докумената система менаџмента, обука оцењивача и особа које учествују у поступку одлучивања) у циљу усаглашавања поступка акредитације сертификационих тела за сертификацију производа према стандарду SRPS ISO/IEC 17065:2013.
 
АТС ће оцењивање по новом издању стандарда почети најкасније до 15. децембра 2013. године. Тачан датум почетка оцењивања по новом издању стандарда, као и детаљније информације у вези са преласком на ново издање стандарда, биће накнадно објављени од стране АТС-а.
 
У међувремену, телима за оцењивање усаглашености, која желе да свој рад прилагоде захтевима новог издања стандарда, препоручује се да идентификују промене, које треба да изврше ради прилагођавања новом издању стандарда, и да развију план имплементације за припрему за прелазак на ново издање стандарда. 
 
Оцењивање акредитованих сертификационих тела за сертификацију производа у смислу преласка/прилагођавања/усаглашавања новом издању стандарда спровешће се током редовних надзорних оцењивања или поновних оцењивања. 
 
Након 15.09.2015. године престају да важе све додељене акредитације према стандарду SRPS EN 45011:2004.